Blog stomatologiczny

Resekcja wierzchołka korzenia zęba – kiedy jest potrzebna i jak przebiega zabieg?

Lek. dent. Katarzyna Cieślak, specjalista stomatologii zachowawczej z endodoncją

Amputacja fragmentu korzenia może być ostatnią deską ratunku dla zęba, który był już leczony kanałowo, ale nadal są z nim problemy. Zabieg może uratować ząb przed usunięciem, ale ważne jest, aby był wykonywany pod mikroskopem przez doświadczonego lekarza endodontę lub chirurga stomatologicznego.

Mimo, że dzisiejsza endodoncja jest niezwykle precyzyjną techniką leczenia zębów, głównie dzięki zastosowaniu mikroskopu, to wciąż (choć rzadko) zdarzają się sytuacje, kiedy bywa nieskuteczna. Kiedy endodontycznie nie możemy już nic zrobić dla zęba, a mimo to chcemy spróbować go zatrzymać i uniknąć ekstrakcji, wykonujemy zabieg resekcji wierzchołka korzenia (apektomia) lub jego całości (radektomia). W pierwszym przypadku, o którym dzisiaj piszę, następuje to najczęściej z powodu zapalnych zmian okołowierzchołkowych, które nie ustępują po leczeniu kanałowym (są widoczne w zdjęciach obrazowych) lub jeśli ząb wciąż daje objawy bólowe. Należy przy tym pamiętać, że stan zapalny po nieudanym leczeniu kanałowym może przebiegać bezobjawowo i zaostrzyć się nawet wiele lat po jego zakończeniu. Resekcję przeprowadzamy również w sytuacji kiedy wierzchołek korzenia złamał się lub przedziurawił (tzw. perforacja) lub kiedy utknęło w nim narzędzie dentystyczne. Jeszcze innym powodem zabiegu może być nietypowa budowa anatomiczna zęba uniemożliwiająca skuteczne leczenie kanałowe, np. istotnie zakrzywiony kanał. Najczęściej zabieg resekcji wykonuje się w zębach odbudowanych protetycznie za pomocą korony i wkładu koronowo-korzeniowego. Stanowi on wówczas dobrą alternatywę dla zniszczenia, często kosztownej, pracy protetycznej.

Kwalifikacji do zabiegu resekcji dokonuje lekarz, który wykonuje resekcję. Przeciwskazaniem są m.in. choroby przyzębia, pogłębione kieszonki dziąsłowe, dziąsła z recesją i ciąża (brak możliwości kontroli rtg). Zabieg jest wykonywany na podstawie  tomografii komputerowej, co pozwala lekarzowi poznać dokładne położenie i budowę korzenia oraz wielkość stanu zapalnego. Jego głównym celem jest usunięcie zainfekowanej tkanki, dzięki czemu pacjent może jak najdłużej zachować zęby pozbawione żywej miazgi bez odczuwania bólu.

Resekcję korzenia wykonuje się w znieczuleniu miejscowym na dwa sposoby. Pierwszym jest odsłonięcie kości przez płat dziąsłowy, drugim mikrodostęp: pionowe nacięcie w dziąśle. Po dostaniu się w okolice wierzchołka korzenia, lekarz usuwa tkankę zapalną oraz wierzchołek korzenia o długości min. 3 mm (nie więcej niż 1/3 długości całkowitej), opracowuje wstecznie kanał, wypełnia go przeznaczonym do tego materiałem - MTA i zakłada szwy, które są zdejmowane po około pięciu dniach. W czasie zabiegu dokonywana jest również ostateczna ocena możliwości zachowania zęba - wykluczenie pęknięć pionowych zęba lub złamań.

Resekcja wierzchołka korzenia jest zabiegiem bezpiecznym i skutecznym, rokowania wynoszą ok. 94%. Istotne jest doświadczenie lekarza w tym zakresie, najlepiej aby był to specjalista endodonta lub chirurg stomatolog operujący mikroskopem, gdyż zabiegi resekcji, podobnie jak leczenie kanałowe, wymagają szczególnej precyzji. Odsetek sukcesu zabiegów bez użycia mikroskopu wynosi jedynie 59%[1].

Po zabiegu pacjent może spodziewać się obrzęku oraz niewielkich objawów bólowych, które można łagodzić zimnymi okładami i środkami przeciwbólowymi. Stan zęba należy skontrolować wykonując zdjęcie rtg ok. sześć miesięcy po zabiegu. Następnie należy zgłaszać się na regularne kontrole w gabinecie stomatologicznym według ustalonego harmonogramu lub w przypadku niepokojących objawów.

[1] Mikrochirurgia endodontyczna, Bertrand Khayat, Guillaume Jouanny

lek. dent. Katarzyna Cieślak

Absolwentka Wydziału Stomatologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, posiada specjalizację ze stomatologii zachowawczej z endodoncją