Klinika stomatologiczna: nasza siła to zespół
Koniec ery jednego zęba i jednego dentysty
Wraz z erą leczenia jednego zęba, którą zastąpiło holistyczne spojrzenie na problem z jakim pacjent przychodzi do gabinetu stomatologicznego, minęła era gabinetu jednego dentysty. Obecnie praca zespołowa asystentek, higienistek, lekarzy specjalistów, techników dentystycznych i rejestratorek to standard w większości dobrych klinik stomatologicznych. Studia kształcą specjalistów stomatologii w wielu dziedzinach (np. ortodoncji, protetyki, endodoncji), a lekarze dentyści przestają działać w pojedynkę. Jednak wciąż dominującą zasadą pracy zespołowej jest to, że funkcjonuje lider podejmujący kluczowe decyzje dotyczące planu leczenia i biorący odpowiedzialność za jego skutki. W Dorotowska Dental Clinic, wraz z upływem czasu, doszliśmy do nieco innego modelu pracy.
Zespół bez lidera?
Zainspirowani książką Frederica Laloux pt. „Pracować inaczej”, ceniąc swoje kompetencje i ufając sobie nawzajem zredefiniowaliśmy pojęcie pracy zespołowej. Dziś opiera się ona na partnerskim sposobie zarządzania, w którym główną zasadą jest to, że każdy może być liderem, a proces decyzyjny przebiega kolegialnie. Co to oznacza w praktyce?
Pacjenci zgłaszający się do naszej kliniki, zwykle najpierw trafiają do lekarza protetyka lub (rzadziej) ortodonty. Leczenie rozpoczyna się od wnikliwej diagnostyki będącej podstawą rozpoznania problemu. Wyniki badań diagnostycznych są omawiane zespołowo, a plan leczenia stomatologicznego jest wypracowywany kolegialnie w zespole lekarzy. Wymiana wiedzy, doświadczeń i informacji to podstawa naszej pracy. Spotykamy się regularnie, i jak rada pedagogiczna w szkole, tak i my po godzinach, omawiamy poszczególne przypadki i plany leczenia. Pacjent nie musi zastanawiać się nad kolejnością działań, a kolejne procedury medyczne wykonywane są na miejscu przez poszczególnych członków zespołu specjalizujących się w danej dziedzinie.
Wszystko pod jednym dachem
I tak, uogólniając, lekarz stomatologii zachowawczej leczy zęby z próchnicy, endodonta zajmuje się leczeniem kanałowym, chirurg ekstrakcjami, ortodonta prawidłowym ustawieniem zębów. Idąc dalej implantolog uzupełni braki zębowe za pomocą implantów, periodontolog wyleczy choroby przyzębia, protetyk zajmie się ekwilibracją, czyli wyrównaniem zwarcia, i odbudową protetyczną za pomocą protez, koron, mostów czy licówek, które przygotuje we współpracy z technikiem dentystycznym. Higienistka usuwa kamień nazębny, piaskuje i wybiela zęby. Na każdym etapie procesu leczenia aktywnie działają asystentki stomatologiczne, które czuwają nad komfortem pacjentów podczas zabiegów i wykonują zdjęcia fotograficzne oraz rejestratorki medyczne, które dbają o płynny przebieg procesu i dokumentację.
Pacjent nie musi orientować się kto jest jakim specjalistą, czy ma dobre opinie, doświadczenie, gdzie przyjmuje i co mu przekazać. Wszystko odbywa się na miejscu, w przyjaznej atmosferze. Każdy członek zespołu jest doskonale zorientowany w danym planie leczenia, ma wgląd w jego postępy i bieżące wyniki, zna też potrzeby konkretnego pacjenta. Każdy przypadek jest regularnie omawiany na kolegiach.
Klinika jak organizm komórkowy
Klinika jest jak żywy organizm składający się z wielu komórek, wykonujących autonomicznie różne funkcje, jednak bez sztywnego, centralnego mechanizmu dowodzenia. Decyzje wypracowujemy wspólnie, a ostatecznie każdą z nich podejmuje ten, kto na danym temacie zna się najlepiej i ma kompetencje w danym obszarze - w myśl zasady „decydują Ci, którzy wiedzą, a reszta ma do nich zaufanie”.
Taki paradygmat funkcjonowania jest możliwy dzięki temu, że zatrudniamy najlepszych, wzajemnie sobie ufamy, lubimy się i nie konkurujemy ze sobą, lecz czerpiemy od siebie. Proces decyzyjny ma być otwarty i transparentny, a każdy ma prawo głosu. W zasadzie nie ma lidera lub jest on zmienny, w zależności od potrzeb. Wyniki badań nie są oceniane przez jedną osobę, weryfikuje je kilka par oczu, analizując temat z różnych perspektyw.
Pacjenci rozpoczynający proces leczenia w naszej klinice bardzo szybko doceniają taką formułę pracy, profesjonalizm poszczególnych członków zespołu, a także płynność procesu leczenia.
Autor
Oferta
Warszawa Ochota
Adres:
ul. Dorotowska 9
02-347 Warszawa
Telefon: +48 501 328 772
E-mail: recepcja@ddclinic.pl
Godziny otwarcia:
Poniedziałek - Piątek: 9:00 - 20:00
Sobota: nieczynne
Warszawa Ursynów
Adres:
ul. Migdałowa 10 lok.5
02-796 Warszawa
Telefon: +48 502 070 050
E-mail: recepcjaursynow@ddclinic.pl
Godziny otwarcia:
Poniedziałek - Piątek: 12:00 - 20:00
Sobota: nieczynne