Protetyka

Mosty protetyczne

Mosty to umocowane na stałe uzupełnienia protetyczne, których celem jest odbudowa brakujących zębów pacjenta. Most wypełnia lukę po utraconych zębach, odtwarzając m.in. funkcję żucia i wyraźnej mowy oraz poprawiając estetykę uśmiechu. Wymienione cele odbudowy przy pomocy mostu pokazują, że utrata zębów powoduje szereg problemów, nie tylko estetycznych, których rozwiązanie w znaczący sposób poprawia jakość życia. Most protetyczny składa się z koron zamocowanych na obecnych w jamie ustnej zębach (filarach mostu) oraz przęsła, czyli brakującego zęba przymocowanego do wspomnianych koron. Zwykle przęsło zbudowane jest z tych samych materiałów co korony, a jego konstrukcja zależy od rozległości braków i ich lokalizacji w łuku zębowym. Najbardziej typowym przykładem mostu są dwie korony, pomiędzy którymi występuje pojedynczy sztuczny ząb, jednak możliwość kombinacji liczby koron i zębów w przęśle jest ogromna – wszystko zależy od istniejących braków zębowych i pozostających zębów naturalnych pacjenta – siły żucia są przenoszone w całości przez obecne w jamie ustnej zęby, dlatego od ich stanu w dużej mierze zależy możliwość wykonania mostu.

Materiały, z których zbudowane są mosty to połączenia metalu z pokrywającą warstwą porcelany lub mosty pełnoceramiczne, cechujące się wspaniałą estetyką. Niewątpliwą zaletą mostów protetycznych jest możliwość odbudowy brakujących zębów w sposób stały, bez konieczności, a nawet możliwości wyjmowania ich z jamy ustnej. Jest to wspaniała alternatywa dla  protez szkieletowych. Mosty posiadają jednak wadę w postaci konieczności szlifowania zębów naturalnych, tak jak opisano to w zakładce korony. Z tego powodu, gdy pożądane jest zachowanie tkanek zębów naturalnych, gdy są żywe i nie posiadają dużej liczby wypełnień,  współczesna stomatologia proponuje rozwiązania w postaci rehabilitacji implantoprotetycznej . W takim przypadku pojedyncze braki mogą zostać odbudowane przy pomocy korony na implancie, ale bardziej rozległe również przy pomocy mostu opartego na implantach.

Koszt wykonania mostu protetycznego zależy od rozległości mostu i rodzaju użytego materiału. Liczbę zębów w moście należy pomnożyć przez koszt wykonania pojedynczej korony :
-1000zł  - korona porcelanowo-metalowa,
-1800zł - korona pełnoceramiczna.
 
Przykładowa cena 3-punktowego mostu porcelanowo-metalowego uzupełniającego jeden brakujący ząb to 3000zł. Analogiczny most pełnoceramiczny kosztowałby 5400zł.

Wykonywane w Dorotowska Dental Clinic korony i mosty produkowane są w technologii CAD/CAM (wspomagane komputerowo projektowanie i frezowanie) w wysokiej klasy laboratorium techniki dentystycznej. Uzupełnienia te frezowane są z jednego bloku materiału (metalu lub ceramiki). Taka technologia produkcji eliminuje skurcz odlewniczy, czyli główną wadę stosowanych w wielu gabinetach tańszych mostów odlewanych z metalu. Mosty w technologii CAD/CAM w stosunku do tradycyjnych rozwiązań wykazują następujące zalety:
- wyższa precyzja wykonania
- lepsze przyleganie do filarów
-większa szczelność, chroniąca przed rozwojem próchnicy wtórnej
-potencjalna dłuższa żywotność, przez co zmniejszone jest ryzyko konieczności szybkiej wymiany mostu na nowy.
Przykładowy most porcelanowo-metalowy wykonany w technice CAD/CAM w Dorotowska Dental Clinic.
Lekarz: dr n. med. Piotr Jurkowski, 
Technik: Elżbieta Szczuka

Innym rodzajem mostów są mosty niekonwencjonalne – adhezyjne. Jest to rodzaj uzupełnienia, które składa się z przęsła przymocowanego do sąsiednich zębów poprzez „skrzydełka”, połączone chemicznie z naturalnym zębem. Postępowanie takie nie wymaga więc opracowania zębów do wykonania na nich koron, ale z uwagi na mniejszą siłę połączenia może być stosowane tylko w określonych przypadkach braków pojedynczych zębów.

Mosty krok po kroku:

  1. Pierwszy etap to szczegółowe badanie i zakwalifikowanie do leczenia przy użyciu mostu. Bardzo ważne jest położenie i stan zębów po obu stronach luki – najbardziej pożądaną sytuacją są zęby ze zdrową miazgą i otaczającą kością (ten aspekt w dużej mierze ocenia się na zdjęciu RTG, stąd konieczność jego wykonania przed leczeniem), ale kwalifikujące się do odbudowy przy pomocy korony, czyli np. zęby z istniejącymi rozległymi wypełnieniami. Wówczas można powiedzieć, że jednocześnie leczy się zarówno obecne w jamie ustnej zęby, jak i lukę pomiędzy nimi – korony odbudowują zęby, a przęsło zastępuje brak międzyzębowy. W przypadku całkowicie zdrowych zębów sąsiadujących z luką, bez próchnicy i wypełnień, bardziej wskazana będzie inna forma leczenia, obejmująca procedury implantoprotetyczne. Podobnie jak w przypadku pojedynczych koron lekarz ocenia potrzebę leczenia kanałowego – jeżeli takowa występuje, przed wykonaniem mostu, osadza się na zębach filarowych wkłady koronowo – korzeniowe.
  2. Drugi etap to preparacja w znieczuleniu. Nie różni się ona znacząco od wykonywania pojedynczej korony. Dla pacjenta główną różnicą będzie dłuższy czas jej trwania – opracowane zostają minimum dwa, a niekiedy więcej zębów. Lekarz pobiera wycisk obu łuków zębowych przy użyciu plastycznej masy, a następnie wraz z pacjentem dobiera kolor przyszłego mostu. Wizytę kończy zabezpieczenie zębów i luki przy pomocy mostu tymczasowego – pacjent przez kilka dni oczekiwania na kolejną wizytę może swobodnie uśmiechać się, mówić i gryźć pokarmy.
  3. Kolejny etap, potrzebny w przypadku rozległych mostów,  to kontrola uzupełnienia na pewnym etapie jego wykonania laboratoryjnego – zostaje sprawdzony zasięg, przyleganie i szczelność, a w razie niedoskonałości lekarz we współpracy z technikiem eliminuje je tak, aby uzyskać doskonałe parametry gotowego uzupełnienia.
  4. Ostatni etap leczenia to ostateczna kontrola i zacementowanie pracy. Jest to procedura bezbolesna, gwarantująca doskonałe utrzymanie uzupełnienia. Wizytę wieńczy szczegółowe omówienie dbania o higienę mostu – ze względu na obecność przęsła przylegającego do dziąsła, w codziennej pielęgnacji stosuje się specjalne nitki umożliwiające oczyszczenie tych przestrzeni – po treningu pod okiem lekarza jest to czynność relatywnie prosta, ale stanowiąca jeden z kluczowych czynników wpływających na długoczasowe i bezproblemowe użytkowanie mostu protetycznego.
Powrót
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.